Atea leverer endnu et positivt resultat
Ballerup, den 21. oktober 2021 – Atea Danmark præsenterer i dag sit regnskab for 3. kvartal 2021. Det samlede resultat viser en omsætningsstigning og en vækst på bundlinjen i forhold til sidste år. Helt konkret er der tale om en omsætning på 1.289 mio. kr. samt et overskud på 8,2 mio. kr. (EBIT), hvilket er en fremgang på 6,2 mio. kr. i forhold til samme kvartal sidste år.
”Det er et resultat, som understreger en fortsat fremgang i forretningen, som er bredt forankret på tværs af vores services og hardware. Væksten er ikke helt så markant i dette kvartal som i årets tidligere kvartaler, men vi holder kadencen og leverer et positivt resultat for femte kvartal i træk,” siger Kathrine Forsberg, administrerende direktør i Atea Danmark.
Styrket position på det offentlige marked
Også tredje kvartal har understreget, at Ateas samarbejde med det offentlige er stærkere end nogensinde, særligt når det handler om de offentlige rammeaftaler. Her er Atea blandt andet blevet udpeget til eneleverandør til rammeaftale 50.43, som er Staten og Kommunernes Indkøbsservices betydelige rammeaftale, der dækker over tablets, tilbehør, finansiering samt service- og konsulentydelser til både stat, regioner og kommuner. En aftale med en anslået værdi på over 600 mio. kr.
”At vi er til stede på stort set hele palletten af SKI-aftaler betyder, at vi kan hjælpe vores offentlige kunder i langt højere grad med at skabe en sammenhængende it-strategi, der er så afgørende for at komme i mål med en samlet digital transformation af den offentlige sektor,” siger Kathrine Forsberg.
Massive investeringer for at matche markedsbehov
Atea har valgt at investere massivt i lageropbygning af standard it-udstyr for at kunne imødekomme kundernes efterspørgsel og afhjælpe de udfordringer, der følger med de lange globale leverancetider på hardware.
”Vi og vores kunder skal navigere i en global leverancekrise, der blandt andet kræver, at man planlægger langsigtet. Her har vi som leverandør et ansvar for at rådgive og bistå vores kunder i planlægningen, så det ikke påvirker deres forretning mere end højst nødvendigt,” siger Kathrine Forsberg.
Skærpet bæredygtighedsfokus
Atea præsenterede i 2020 en række ambitiøse bæredygtighedsmålsætninger frem mod 2030, der blandt andet handler om at tage ansvar for ikke bare reducering af egen Co2-udledning men også kundernes. I det seneste kvartal har Atea oplevet en stigende efterspørgsel i markedet efter netop rådgivning omkring bæredygtig it.
Kathrine Forsberg, der for nylig indtrådte som formand for regeringens klimapartnerskab for service, it og rådgivning, peger på, at netop it-branchen sidder med nøglen til at gøre en positiv forskel i andre brancher:
”Det er en klar målsætning for os at hjælpe vores kunder med at reducere Co2-udledningen fra deres it-infrastruktur. Det er helt afgørende, at alle danske virksomheder kommer i gang, hvis vi skal rykke i forhold til den grønne omstilling, og her er it og teknologiske løsninger en enabler, der skal bringe os i mål som samfund.”
I begyndelsen af 3. kvartal blev Atea for andet år i træk tildelt Platinum for sin CSR-indsats af det uafhængige bureau EcoVadis. Platinum er bureauets højeste rating og betyder, at it-virksomheden fortsætter med at være i den øverste 1 procent af de på globalt plan mere end 75.000 vurderede leverandører.
Atea-koncernen fremlægger positivt resultat
Den samlede Atea-koncern, Nordens største leverandør af it-infrastruktur med flere end 7.000 medarbejdere i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Letland og Estland, afslutter 3. kvartal 2021 med en omsætning på NOK 8,5 milliarder og et resultat på NOK 261 millioner, hvilket er en stigning på henholdsvis 4 procent og 22 procent i forhold til samme kvartal sidste år.
Læs mere om resultaterne for både Danmark og Atea-koncernen her.