Corona-pandemi har gjort danskerne gladere for sundhedsteknologi
Ballerup den 20. november 2020 – De seneste år har der være stor debat om, hvorvidt og hvordan sundhedsteknologi kan være med til at udvikle det danske sundhedsvæsen. Nu viser en helt ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for it-leverandøren Atea, at danskerne er blevet mere positive overfor sundhedsteknologi, siden Danmark lukkede ned den 11. marts for at stoppe smittespredning med coronavirus.
”Coronakrisen har vendt op og ned på vores hverdag. Mere hjemmearbejde, flere online-indkøb, virtuelle sociale arrangementer og ikke mindst vores kontakt med sundhedsvæsnet har understreget behovet for teknologiske løsninger i hverdagen. Jeg tror, at mange har oplevet, at teknologi ikke nødvendigvis betyder kompromis med kvalitet og nærvær, men i højere grad også kan være med til at udvikle samfundet herunder også sundhedsvæsenet,” siger Henrik Spang Andersen, VP for offentlige kunder hos Atea.
Atea er blandt de førende leverandører af digitale sundheds- og velfærdsløsninger i form af bl.a. hjerte- og KOL-kufferter, udstyr til skærmbesøg og it-infrastruktur til hospitaler.
Ifølge undersøgelsen, hvor 1.002 danskere er blevet spurgt, er 61 procent helt eller delvist enige i, at corona-pandemien har understreget, at sundhedsteknologiske løsninger spiller en vigtig rolle i at sikre kvaliteten af behandlingen i det danske sundhedsvæsen.
”Da Danmark lukkede ned, blev det meget tydeligt for os som leverandør, at de kommuner, der i forvejen var godt i gang med at bruge digitale løsninger, i højere grad kunne opretholde deres serviceniveau overfor borgerne under nedlukningen, mens det var vanskeligt for andre. Det kræver tid og onboarding af både borgere, pårørende og ikke mindst medarbejdere at implementere løsningerne, så de skaber reel værdi,” siger Henrik Spang Andersen.
Danskerne vælger behandling i hjem fremfor på hospital
Lidt over halvdelen (52 procent) af de adspurgte mener, at sundhedsteknologi ligefrem kan fremme kvaliteten af det danske sundhedsvæsen – en stigning i forhold til sidste år, hvor det tilsvarende tal var 41 procent. Kun 10 procent udtrykker, at de ikke mener, at sundhedsteknologi vil være med til at øge kvaliteten af sundhedsvæsenet.
”Mange af de løsninger, der nu bliver rullet ud, har faktisk eksisteret i en årrække. Men hvis de ikke bliver brugt i tilstrækkeligt omfang, skaber de ikke værdi. Jeg ser derfor denne modning af danskernes indstilling som et utrolig positivt udfald af coronakrisen, der kan være med til at fremme og udvikle det danske sundhedsvæsen,” siger Henrik Spang Andersen.
Den nye undersøgelse viser blandt andet, at danskerne er blevet mere positive over for at tage imod behandling i hjemmet frem for på hospitalet, hvis de led af en kronisk sygdom. 72 procent af danskerne ville foretrække behandling og kontrol i hjemmet med telemedicin frem for at skulle til kontrol på hospitalet flere gange ugentligt – hvis de led af en kronisk, men ikke kritisk sygdom. I 2019, hvor YouGov lavede en lignende undersøgelse for Atea, var tallet 59 procent.
Samme udvikling gør sig gældende for antallet af danskere, der gerne vil hurtigere hjem efter en indlæggelse. Ifølge undersøgelsen vil 62 procent sandsynligvis tage imod muligheden for at blive udskrevet tidligere fra en hospitalsindlæggelse, hvis de kan få måleudstyr med hjem til at tage de sidste prøver. Det er en stigning fra 53 procent i 2019.
”Sundhedsteknologi er et oplagt værktøj til at løse ikke kun de problemer, som vi står overfor i forhold til corona-pandemien, men også den demografiske udvikling, som lægger et stigende pres på både personale og hospitalspladser i de kommende år. Teknologien kan frigøre tid for personalet, som i stedet kan bruge ressourcerne til kerneopgaven; effektiv behandling, menneskelig omsorg og pleje,” siger Henrik Spang Andersen.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Atea. Der er i alt gennemført 1.002 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 26. - 28. august 2020.
- 52 procent mener, at sundhedsteknologi kan fremme kvaliteten af det danske sundhedsvæsen. En stigning fra 41 procent sidste år.
- 61 procent er helt enige eller delvist enige i, at corona-pandemien har understreget, at sundhedsteknologiske løsninger spiller en vigtig rolle i at sikre kvaliteten af behandlingen i det danske sundhedsvæsen.
- 29 procent ser i høj eller meget høj grad videokonsultation med lægen som attraktivt. Tallet var 21 procent i 2019.
- 62 procent vil sandsynligvis tage imod muligheden for at blive udskrevet tidligere fra en hospitalsindlæggelse, hvis de kan få måleudstyr med hjem til at tage de sidste prøver. Tallet var 53 procent i 2019.
- 72 procent ville foretrække behandling og kontrol i hjemmet med telemedicin frem for at skulle til kontrol på hospitalet flere gange ugentligt – hvis de led af en kronisk men ikke kritisk sygdom. Tallet var 59 procent i 2019.
For yderligere information
Maja Nordal Brenøe, Director, PR & Communication
E-mail: Maja.Nordal.Brenoe@atea.dk
Telefon: +45 4214 0246
Om Atea – Vi bygger Danmark med it
Sammen med vores kunder og samarbejdspartnere bygger vi et digitalt Danmark, vi kan være stolte af. Vi leverer skræddersyede it-løsninger, der fremtidssikrer og skaber værdi for vores kunders forretning. Vi gør det, fordi vi tror på, at it er og bliver den væsentligste drivkraft bag Danmarks succes. Med vores mere end 1.500 medarbejdere har vi en stærk lokal tilstedeværelse med afdelinger fordelt over hele Danmark. Atea Danmark har den højeste internationale antibestikkelsescertificering; ISO 37001. Atea-koncernen er repræsenteret i hele Norden og Baltikum og noteret på Oslo Børs.