Nyhed23-10-2020

Coding Class i bæredygtighedens tegn

Fredag havde Atea inviteret 6.U fra Valby Skole på besøg som afslutning på en uges intensiv Coding Class. Her fremlagde eleverne deres løsninger til en række case-udfordringer, som Atea havde stillet dem på forhånd. Besøget var en del af det nationale initiativ, hvor IT Branchen i samarbejde med en række virksomheder og kommuner siden 2016 har givet mere end 7.000 skolebørn mulighed for at prøve kræfter med kodning og virkelige teknologiske udfordringer.

Trash ball, Naturefix, Corona Run, Corona Invasion, Den bæredygtige by og Sustainability Game var titlerne på årets case-løsninger i forbindelse med Coding Class CPH. 6.U fra Valby Skole havde fået til opgave at løse Ateas udfordringer inden for bæredygtighed og corona-pandemi, og resultatet var seks imponerende løsninger udviklet i kodningsprogrammet Scratch, og som eleverne fremlagde for et dommerpanel af Atea-medarbejdere hos Atea i Ballerup.

”Jeg er dybt imponeret over, hvad eleverne har nået og særligt de refleksioner, de har gjort sig omkring bæredygtighed, og hvordan man igennem spil og leg kan lære om bæredygtighed og hvorfor det er så vigtigt,” siger Annette Otto, HR-direktør i Atea.

coding class atea

Holdet bag ”Den bæredygtige by” synes også, at det er vigtigt, at vi alle sammen lærer om genbrug og bæredygtighed. Derfor bestod deres løsning af både en quiz og minigames i én samlet løsning.

”Der er fx et minigame, hvor det gælder om at sortere affaldet rigtigt og optjene point,” fortæller Maja, som er en af de tre piger i gruppen. ”I byen ligger der også en genbrugsbutik, hvor man så kan gå hen og købe genbrugstøj for sine point. Det sjoveste var at kode skraldespandene, bortset fra, når noget blev slettet”.

For Maja har deltagelsen i Coding Class været meget lærerig, også selvom det med kodning ikke var helt nyt for hende.

”Da jeg hørte, at vi skulle være med i Coding Class, tænkte jeg, at det ville blive meget spændende, men jeg var også lidt nervøs for, om det ville blive svært. Vi har prøvet at kode lidt i klassen før med vores matematiklærer Julie, men slet ikke så meget, som vi skulle i Coding Class. Så jeg har lært rigtig meget om kodning, fx hvordan man får en figur til at forsvinde. Det, synes jeg, har været rigtig sjovt,” siger Maja.

atea coding class

Et andet hold, der også havde kastet sig over bæredygtighed som case, var holdet bag Naturefix. Deres løsning handlede om reparation og genanvendelse af ødelagt it-udstyr, og var derfor meget rammende for Ateas eget fokus på bæredygtighed og grøn it. Det høstede naturligvis en masse ros fra dommerne at tænke i de baner. For Lucas, en af de tre drenge på holdet, var kodning slet ikke så fremmed en størrelse.

”Jeg går faktisk allerede til kodning i fritiden, men jeg synes, det har været spændende at være med i Coding Class, selvom det er over to år siden, jeg sidst har arbejdet i Scratch,” siger Lucas. Til spørgsmålet om, hvorvidt han gerne vil arbejde med it, når han bliver voksen, falder svaret

prompte: ”ja, jeg vil arbejde med programmering”.

nature fix coding class atea

Mange af eleverne fortalte desuden om deres oplevelser med Coding Class, og det var tydeligt at forløbet også havde brudt med en række fordomme hos dem omkring, hvad kodning og it er. Som Nanna meget rammende udtrykker det: ”Først troede jeg, at det ville blive ret kedeligt, men da jeg fandt ud af, hvad det handlede om, glædede jeg mig pludselig til at komme i skole”.

Ifølge Michael Roland, som er Manager for Ateas Digital Business Services, er det netop erkendelsen af, at it er mange forskellige ting, der er godt ved Coding Class.

”Eleverne har igennem ugen haft mange kasketter på og har derfor kunnet prøve en masse af de processer af, som et rigtigt it-projekt består af, som fx ide-fasen, designfase, tegning, beskrivelse, kodning, testning og ikke mindst præsentation og feedback,” siger han.

Besøget hos Atea bød også på en lille virtuel rundvisning på hovedkontoret, en sandwich og ikke mindst muligheden for at stille en masse spørgsmål til de Atea-medarbejdere, der var tilstede, hvor et af dem lød ”hvor gammel skal man være for at arbejde med det her?”.

Facilitatoren bag Coding Class-samarbejdet mellem Valby Skole og Atea er Jakob Damgaard Laursen, der er specialkonsulent i Københavns Kommune. Han fortæller, at siden opstarten af Coding Class i 2016 har 200 københavnske folkeskoler været igennem et forløb, og der er i dag 94 virksomheder tilknyttet initiativet. Atea har deltaget i Coding Class de seneste fem år og deltager endnu gang til foråret, hvor det bliver sammen med en anden skoleklasse i Københavns Kommune.