Nyhed23-07-2019

Nyt og bæredygtigt, nordisk logistikcenter i Växjo

Atea satser stort med nyt logistikcenter i Nylanda uden for Växjö. Det giver Atea en position som en af de førende aktører inden for it-infrastruktur og bæredygtighed - også globalt. Målet er at tilbyde et komplet kredsløb for it-hardware.

Logistikcenteret, der pt er Europas mest moderne byggeri, bliver omdrejningspunktet for næsten alle Ateas aktiviteter og tjenester med sin centrale placering i Nylanda, lidt uden for Växjö.

Adgangen til kompetente medarbejdere, ejendomspriserne og den geografiske placering gør Växjö til et ideelt sted. Desuden bor 65 procent af Nordens befolkning inden for en radius af 500 kilometer, og mange centrallagre ligger tæt på.

De nordiske lande er førende når det kommer til at stille krav til bæredygtig it. Derfor hviler verdens øjne på os, når vi nu etablerer et moderne, miljøvenligt logistik-, genindvindings- og konfigurationscenter. Byggeriet blev påbegyndt i 2017, og i starten af sommeren 2019 vil alle medarbejdere være på plads.

Lorna Stangeland, Senior Vice President for Supply Chain Management, er lige nu i gang med at lægge planer for SCM i Atea i Norden. En 3-årsplan danner baggrund for aktiviteterne, som skal give øget omsætning, kunderne en bedre oplevelse samt øge omfanget og effektiviteten i forbindelse med den fælles logistiktjeneste.

”Atea Logistics bliver en af flere nøgleaktører, som medvirker til, at vi kan nå målene inden for Supply Chain-området”.

FAKTA
  • Et topmoderne recycling-, logistik- og konfigurationscenter på 27.000 kvadratmeter.
  • Fra Ateas tidligere bygning i Växjö leverede Atea Logistics 900.000 enheder om året. I det nye byggeri fordobles antallet af enheder fra start. Målet er 2 mio. på sigt.
  • CO2-udledningerne skal reduceres, samtidig med at kapaciteten skal øges. 3.000 kvadratmeter af taget er dækket af solceller, hvilket dækker størstedelen af virksomhedens energibehov.
  • Fossilfri transport på sigt – og klimakompensation af de transporter, som ikke er fossilfri.
  • I dag returnerer Ateas kunder kun 30 procent af den hardware, de har købt, til Atea Logistics (fx computere, tablets, smartphones og keyboards). Målet er sammen med vores kunder at tage ansvar for, at 100 procent af al hardware bliver genbrugt eller genindvundet.

Se her hvordan Ateas koncernchef Steinar Sønsterbys mobil på få sekunder bliver emballeret til forsendelse