Spring til indhold
Brd. Klee A/S har taget skridtet mod en grønnere fremtid. Med sparring fra Ateas Customer Experience-team (CX) har de formaliseret en plan med konkrete mål og indsatser for deres bæredygtige it-tiltag. Ud over at reducere CO2-aftryk og sikre ansvarlig håndtering af brugt it, opnår Brd. Klee reelle ressourcebesparelser.
Brd. Klee
Cases
Formalisere en plan med konkrete mål og indsatser for virksomhedens bæredygtige it-tiltag

Bæredygtig it 

En forestående udskiftning af telefoner, bærbare- og stationære computere samt skærme, satte skub i at omdanne Brd. Klees bæredygtige initiativer til en reel strategi med konkrete mål.  

Ateas CX-team kunne dele erfaringer og sparring – bl.a. fra andre kunder, der struktureret tilbageleverede gammelt it-udstyr. Og netop sparringen på, hvordan man kunne skabe en reel bæredygtig profil, var altafgørende for, at Brd. Klee fik sat deres ambitioner på skinner. 

"Ateas CX-team kunne hjælpe os – ikke bare med at finde en løsning, der var bæredygtig, men også med at sætte konkrete og ambitiøse målsætninger på området".

- Peter Thomsen, CFO i Brd. Klee A/S

Målsætningen var, at Brd. Klee inden udgangen af 2023 skulle returnere mindst 75% af alt brugt it-udstyr. Derudover skulle 40%, af det nyanskaffede udstyr, være ENERGY STAR- eller TCO-certificeret inden årets udgang. 

”De udfordringer, man står med hos Brd. Klee, ligner rigtig meget dem, vi generelt hjælper vores kunder med. Det er et område i vækst, og vi har stor erfaring med at hjælpe vores kunder på deres bæredygtighedsrejse og gøre det konkret.” fortæller Andreas Schjølin, Sustainability Manager i Atea. 

Skræddersyet rådgivning til bæredygtighed 

Gennem hele processen har Ateas CX-team bidraget med anbefalinger, der var skræddersyet til Brd. Klees specifikke behov for at skabe en bæredygtig profil, tog højde for virksomhedens øvrige strategiske målsætninger, og som ræssonerede med det marked, de opererer i. 

"Ateas CX-team lavede et forløb for os, hvor vi fik hjælp til at reducere vores miljøpåvirkning, samt råd og vejledning til at sikre miljørigtig afskaffelse af det it-udstyr, der ikke kan genbruges. Desuden hjalp de os med at opnå vores mål betydeligt hurtigere end forventet, og jeg er meget imponeret over resultaterne".

- Peter Thomsen, CFO i Brd. Klee A/S

En CX-succeshistorie 

Ateas Customer Experience har været med til at sikre Brd. Klee fuld værdi af deres it-investeringer, som resultat af implementering af en succesfuld og stringent bæredygtighedsstrategi. En strategi som dels har fastlagt en plan for tilbagelevering af it-udstyr, og ligeledes har assisteret virksomheden i udarbejdelsen af CSR-rapporter, ved at generere bæredygtighedsrapporter på genanvendt udstyr.

"Vi satte især pris på den dybe kompetence, Atea havde på området, samt at blive holdt i hånden af CX-teamet igennem hele processen".

- Peter Thomsen, CFO i Brd. Klee A/S

Via Ateas 100%-klub, har Brd. Klee adgang til omfattende data om alle it-indkøb, hvilket giver dem mulighed for at tage ansvar for hele it-udstyrets livscyklus.

 

Resultater

Den nye strategi har vist sig at være yderst effektiv, idet Brd. Klee har overgået deres forventede mål markant. 

I 2023 blev imponerende 95% af alt brugt udstyr håndteret igennem Atea Return-programmet. Desuden var 85% af det udstyr, Brd. Klee erhvervede gennem Atea i 2023, TCO- eller ENERGY STAR-certificeret. Denne indsats har ført til betydelige ressourcebesparelser, samt reduceret virksomhedens CO2-aftryk og sikret en ansvarlig håndtering af det udtjente it-udstyr. 

 

Sådan hjalp Ateas CX-team Brd. Klee
  • Opbygning af succesplan og KPI’er 
  • Udvikling af adoption plan med aktiviteter til håndtering af barrierer og vidensniveau 
  • Facilitering af bæredygtighedsworkshop 
  • Planlægning af næste fase fra ibrugtagelse til livscyklussen 
  • Løbende evaluering og opfølgning på målsætninger