Tre gode råd til jeres DEX-rejse
En stærk digital brugeroplevelse er afgørende for engagerede og produktive medarbejdere. Med AI og cloud-teknologi, der konstant ændrer måden, hvorpå vi arbejder, kræver det bl.a. strategisk tilpasning, løbende uddannelse og et nyt syn på samarbejdet mellem IT og forretningen at lykkes med den gode medarbejderoplevelse, der går hånd i hånd med virksomhedens behov for fx sikkerhed.
Den digitale brugeroplevelse fylder mere og mere i virksomheder i både ind- og udland, og det er bestemt ikke en undtagelse for vores kunder. Gartner forudser, at hele 50 procent af alle virksomheder har en strategi på området inden 2025. Vores eksperter giver jer her tre gode råd til, hvordan I kan optimere den digitale medarbejderoplevelse.
1. Betragt DEX som en rejse
”At skabe en god og forbedret brugeroplevelser sker ikke over natten. Det kræver tid, og det er bestemt ikke en engangsforestilling. Nej, en vellykket DEX-strategi indebærer en kombination af teknologi, mennesker og processer. Der skal fokus på kontinuerlig indsats og tilpasning til nye digitale værktøjer og tendenser. Se DEX som en dynamisk rejse, hvor konstant forbedring og medarbejderengagement er nøglen til succes. Ved at integrere feedback og løbende justere strategien, forbliver digitale initiativer relevante og effektive. Det handler om at bygge en kultur, hvor digital innovation og brugeroplevelse går hånd i hånd,” fortæller Julie Lüchow, Director for Modern Work i Atea.
Sebastian Bredsdorff, Business Development Manager i Atea, tilføjer: ”Og så er det essentielt, at rejsen underbygges med data. Kontinuerligt arbejde med data er afgørende for at få indsigt i den digitale brugeroplevelse – og beslutninger baseret på data sikrer, at valg træffes på baggrund af fakta og ikke på antagelser. Her kan en DEX-platform være behjælpelig. En Dex platform indsamler data på, hvad brugeren reelt oplever, og hvad det skyldes. Det kan blandt andet bruges til at give indblik i, hvor man bør prioritere og fokusere sin indsats, når man vil forbedre brugeroplevelsen.”
2. Underkend ikke uddannelse af medarbejderne
Julie Lüchow fortæller: ”Det kan være altafgørende med adoption af diverse systemer. Det resulterer nemlig i glade og effektive medarbejdere. Hvert år investeres der mange millioner i hardware og software, men mange glemmer at gøre deres medarbejdere klar til at benytte dem. Sådan bliver det ofte medarbejdernes eget ansvar at dygtiggøre sig i ny software eller hardware, og det kan hurtigt blive negligeret i en travl hverdag – og så bliver det altså hurtigt en dårlig investering.”
Sebastian Bredsdorff fortsætter: ”Et par relevante eksempler er, at der konstant kommer nye funktioner til de cloudbaserede apps, og at der florerer masser af Copilot-licenser derude, men de færreste ved, hvordan, hvornår og til hvad det skal bruges. Så husk nu at klæde jeres medarbejdere på når nye programmer og funktioner kommer til, vedligehold deres nuværende kompetencer og uddan dem løbende – det sparer jer for unødvendige udgifter på længere sigt, og sikrer jer en gunstig investering.”
3. De mest succesfulde projekter sker, når forretning og IT arbejder tæt sammen
”Det handler om at se hinanden som partnere. Ofte bliver IT anset som et serviceorgan, en reel omkostning, der drifter og sørger for at teknikken og diverse systemer virker, hvorimod forretningen bidrager direkte til bundlinjen. Den opfattelse er for længst forældet, og vi lykkes kun, hvis vi samarbejder på tværs og løfter i flok. Det er nemlig afgørende at lade IT indgå som rådgiver på nye teknologier og forbedringer, når strategi, målsætninger og udvikling af forretningen skal bestemmes og evalueres. Mange, også meget store virksomheder, negligerer dette, og det er så ærgerligt, fordi det efterlader et enormt uforløst potentiale,” fortæller Julie Lüchow.