Personlig AI-assistent: Microsoft Copilot vil have stor effekt på medarbejdertrivsel i fremtiden
Computeren bevæger sig med raske skridt mod en ny æra, hvor integrerede AI-funktioner som Microsoft Copilot vil dominere måden, vi arbejder på. Mange forudser, at AI-computeren vil fremme produktivitet og bundlinje, mens få overvejer dennes enorme effekt på medarbejdertrivslen nu og i fremtiden. AI-agendaen er revolutionerende, og det betyder, at virksomheder og ledere må tænke i nye baner for at lykkes, fortæller to eksperter fra Microsoft.
Hvert år laver Microsoft undersøgelsen, Work Trend Index, en global survey, der undersøger tendenser og teknologiimplikationer blandt ledere og medarbejdere i hele verden. I år handlede undersøgelsen udelukkende om AI, og det med god grund:
”Vi er på mange måder på vej ind i en ny fase med de her Copilots og AI-teknologier, hvor vi ikke længere blot bruger dem til informationssøgning eller generering af udkast.
Efterhånden er de blevet så gode, at de kan producere materiale, der ligger meget tæt på et endeligt resultat af høj kvalitet og faktisk kan hjælpe med fx planlægning, rapportering og andre trivielle opgaver.
Mange taler om det her med, at AI skal give os mere tid, men det egentligt interessante er jo, at den kan hjælpe med at løse vores vigtige opgaver med en højere kvalitet end hidtil,”
siger Peter Lippert, Copilot Technology Specialist hos Microsoft.
Han fortsætter: ”På den måde fungerer Copilot som en slags personlig assistent, der frigiver ressourcer, så vi kan bruge vores tid og kræfter på andre, vigtigere opgaver og projekter. Det her handler altså ikke kun om effektivitet, men i høj grad om kvalitet, innovation og kreativitet.”
Et spørgsmål om trivsel
Kit Ingwersen, Sr. Go-to-Market Lead, Modern Work & Copilot, siger: ”En af de ting, der fremgår af vores Work Trend Index er, at medarbejderne kontinuerligt vil opkvalificeres – der skal være en tydelig udviklingsvej i organisationen, og der skal være tid til at skabe relationer til sine kollegaer.
AI kan være et stærkt redskab til netop det. Især sidstnævnte er et vigtigt element, som kan være svært at måle, da man ikke får en direkte ROI – ligesom med den øgede produktivitet eller kvalitet. Men
på længere sigt vil man dog kunne se et positivt afsæt på medarbejdertilfredshedsundersøgelser, færre stressrapporteringer og andre af de her menneskelige perspektiver, som er ekstremt vigtige for virksomhederne, men som man ikke lige kan sætte to streger under.
Derfor bliver implementering og investering i AI i høj grad et spørgsmål om trivsel og arbejdsglæde, og det er der mange, der overser i jagten på at øge bundlinjen.”
Skal forankres i forretningen
Work Trend Index undersøgelsen viser, at 75% allerede benytter AI på deres arbejde, men hele 46% begyndte først at benytte det inden for de sidste 6 måneder.
”Det er vigtigt, at det er forretningen, der løfter AI-agendaen og udrulningen af den her nye teknologi. Der er et enormt fokus på usecases og innovation via AI, og så er det essentielt, at der er en forankring i forretningsfunktionerne, og at det er dem, der bærer transformationen fremad,” siger Kit Ingwersen.
Peter Lippert stemmer i: ”Ja det skal være drevet ud af forretningsbehov i stedet for et teknisk behov. Derfor må man heller ikke tænke det som en almindelig IT-implementering. Det tager tid, og man kan ikke bare sætte en opdatering i gang og få det overstået i dag. Det er en lang, men gavnlig proces.”