Spring til indhold
12-12-2024

Din virksomhed blomstrer, når forretning og it spiller sammen

Forestillingen om it-afdelingen som nogle, der sidder i en støvet kælder og kun dukker op, når printeren driller, er for længst forældet. Hvis virksomheder ønsker at styrke trivsel, forbedre rekruttering, fastholde medarbejdere og maksimere den digitale brugeroplevelse, er et tæt samarbejde på tværs af organisationen, herunder mellem it og HR, afgørende. 

Det understreger Sara Amini, CIO i Atea, og Karina Tewes, SVP HR i Atea, der i denne artikel sætter fokus på, hvordan virksomheder kan skabe reel værdi ved at prioritere strategisk samarbejde mellem forretningen og it.   

Ingen it uden mennesker  

Traditionelt har IT-afdelinger ofte haft fokus på at implementere teknologi eller systemer uden at tænke nok på slutbrugeren – altså medarbejderens oplevelse af værktøjet. Ifølge Sara Amini er dette en fejl, fordi det kan betyde, at den digitale brugeroplevelse overses, både når det gælder etik, uddannelse og adoption.

”Det er det her samarbejde på tværs af forretningen, som virksomheder simpelthen er nødt til at prioritere, hvis ikke de vil risikere digital overload, dalene effektivitet og fejlagtig udnyttelse af teknologi”, Sara Amini, CIO, Atea.”

It skal skabe værdi og ifølge Sara Amini starter det med at integrere it-afdelingen i forretningsstrategi og i topledelsen:

"Når topledelse er med, så begynder det at dryppe ned på resten af organisationen, og så bliver it nogle, der skal jagte værdi fremfor at strande på et operationelt niveau”
 

Denne tilgang til værdiskabelse har været en afgørende drivkraft for det skifte, Atea har gennemført, tilføjer hun.  

Karina Tewes, SVP HR i Atea, fremhæver også vigtigheden af samarbejdet mellem IT og HR:  

"It-værktøjer er faktisk en af de få ting, som medarbejdere er villige til at gå ned i løn for at få. Det siger jo en del. Hvis man ønsker at være en attraktiv arbejdsgiver, er det afgørende at styrke samarbejdet og fokusere på den digitale brugeroplevelse." 

Generation Z og fremtidens arbejdsplads  

Om fem år vil Generation Z, der er 100% digitale, udgøre den største medarbejdergruppe i mange organisationer. Ifølge Karina Tewes har denne generation helt andre forventninger til arbejdsredskaber:  

"Deres krav til teknologi er markant anderledes end tidligere generationer, og det skal arbejdsgivere tage højde for, hvis de vil tiltrække og fastholde dem.  

Samtidig understreger Karina Tewes, at "one size does not fit all."  

"Vi bliver mere individbaserede i vores arbejde, og det afspejler sig også i vores tilgang til teknologi. Generation Z stiller krav om fleksibilitet og tilpassede løsninger fra arbejdsgiverne. Det bliver afgørende at kunne rumme flere generationer med forskellige behov på arbejdspladsen," forklarer hun.

For at virksomheder kan blomstre i fremtiden, skal it og HR arbejde tæt sammen om at skabe en digital brugeroplevelse, der både sikrer effektivitet og trivsel for medarbejderne. Det kræver et skift i tankegangen, hvor it ikke blot er en supportfunktion, men en strategisk medspiller, der skaber reel værdi for hele organisationen. Dertil at brugeroplevelsen bør balanceres med virksomhedens behov fx for it-sikkerhed eller lign  

 

Vidste du?

Undersøgelser viser, at:  

  • 96% er utilfredse med de digitale værktøjer, der er til rådighed på arbejdspladsen  
  • 4 ud af 10 overvejer at finde et nyt job grundet mangel på digitale værktøjer.   
  • 67% er villige til at tage en lønnedgang for effektive digitale værktøjer  

 

 

Er din organisation klar til at opgradere til Windows 11?
Kontakt os i dag, og få hjælp til at gøre overgangen effektiv og værdiskabende.