Spring til indhold

Den digitale virkelighed i skolen er ikke til diskussion – men den pædagogiske og didaktiske brug af teknologi er. Hvordan sikrer vi, at digitaliseringen i undervisningen sker på et reflekteret grundlag og ikke som et ukritisk paradigmeskift?

💡 Glæd dig til en dag med inspiration og konkrete løsninger! 
 

Til dette event får du indsigt i, hvordan I kan balancere teknologiens muligheder med de pædagogiske og didaktiske behov. 

Du kan se frem til spændende oplæg og praksisnære løsninger, der hjælper med at omsætte digitale værktøjer til meningsfuld læring – uden at miste blikket for det personlige, kreative og sociale i undervisningen. Få konkrete metoder til at styrke elevernes læring, øge engagementet og sikre en reflekteret brug af teknologi, der gavner både faglighed og trivsel. 

Arrangementstid
09. apr. 2025, 09:30 - 13:30
Frist for registrering
08. apr. 2025
Sted
Langeskov
Adresse
Langeskov Skole, Rønningevej 38 5550 Langeskov

Hvordan sikrer vi, at teknologi i undervisningen bruges bevidst og pædagogisk meningsfuldt – uden at blive et ukritisk dogme?

Styr jeres skærmskræk

m. Simon Skov Fougt, Lektor, ph.d., DPU, Aarhus

  • Er digitalisering blevet et ukritisk dogme i skolen? 
  • Hvilket ansvar har skolen – og hvad er forældrenes rolle? 
  • Hvordan kan vi adskille privat og læringsmæssig brug af digital teknologi? 
  • 11 konkrete tilgange til pædagogisk-didaktisk brug af digitale værktøjer 

Personlig, kreativ og inspirerende læring med Apple - Atea

  • Fra iPad til Mac – en naturlig progression: Når elever møder større krav og avancerede programmer, giver Mac en sømløs overgang fra iPad til mere komplekse opgaver – uden at sprænge skolens budget.
  • Kreativ undervisning, der favner alle elever: iPad og Mac forener håndskrevne noter, digitale værktøjer og lyd feedback, så alle elever kan skabe, formidle og producere deres egen læring på den måde, der passer dem bedst. 
  • Google, Microsoft og Apple i undervisningen: iPad og Mac er de mest kompatible enheder til undervisning og fungerer problemfrit med både Google Workspace og Microsoft 365 – lige ud af boksen og uden ekstra omkostninger. Det giver elever og lærere frihed til at vælge de bedste værktøjer uden begrænsninger, uanset platform. 

Styr på skærmene: En kommunal tilgang til skærmdebatten

M. Kim Byrding, Digitaliseringskonsulent, Skoleområdet, Rudersdal Kommune

  • Hvordan kan kommuner sætte retning for elevernes skærmbrug? 
  • Erfaringer fra Rudersdal: Fra behovsanalyse til implementering 
  • Hvordan softwareløsninger kan minimere forstyrrelser og øge undervisningskvaliteten 

I samarbejde med