Spring til indhold

Transformationen mod den hybride arbejdsplads er i fuld gang. Faktisk forventer facility managers i virksomheder over hele landet, at der vil være 40% færre medarbejdere på kontoret i fremtiden! Det stiller både krav til hjemmearbejdspladserne og til det fysiske kontor, som fremover får en helt ny rolle.

På dette Atea Live får du kvalificerede bud på, hvordan du skal gentænke arbejdspladsen – ude og hjemme – så virksomheden sikrer glade medarbejdere og optimalt samarbejde i en hybrid virkelig. Vi har inviteret en række toneangivende eksperter, der med udgangspunkt i den nyeste viden om digitalisering, it-udstyr, ledelse og medarbejdertrivsel klæder dig på til fremtidens hybride arbejdsplads.

Værterne på webinaret er:

Lars Askov, Business Development Manager - Collaboration Services, Atea & Sebastian Bredsdorff - Modern Work, Atea

Arrangementstid
27. jan. 2022, 09:00 - 11:40
Sted
Online Gratis Event

Dagens Agenda

 

Kl. 09.00- 09:10: Velkomst og intro 

Kl. 09.10 – 09.40: Den hybride arbejdsplads – erfaringer og trends

Hør om de spændende erfaringer danske virksomheder og myndigheder har gjort sig om hybride arbejdsformer i en tid præget af corona-pandemien. Hør også om deres forventninger til udbredelse af hybride arbejdsformer i fremtiden.

Oplægget er baseret på Rambøll Management undersøgelse IT i praksis® 2021-22 blandt CEO’s og CIO’s i de 1000 største danske virksomheder, topledere og it-direktører i staten, kommuner og regioner samt et repræsentativt udsnit af danske borgere.

Thomas Fjeldberg er senior manager i Rambøll og har mange års erfaring som management konsulent med fokus på digitalisering og effektivisering på organisations- og samfundsniveau. Thomas har samtidig stor projekt- og ledelseserfaring fra både stat, interesseorganisationer og den private sektor på strategisk og operationelt niveau inden for digitaliseringsanalyser, it-strategier, programmer og projekter samt forretningsudvikling.

Thomas Fjeldberg, Senior Manager, Rambøll

Kl. 09.40 – 10.00: Er din virksomhed gearet til fremtidens hybride samarbejde?

Telenor har i flere år arbejdet med begrebet Flexible Work, hvor målet er at være en fleksibel arbejdsplads, tilpasset medarbejdernes behov. Fleksibiliteten differentieres fra team til team, hvor det aftales hvor tit medarbejderne mødes og hvorfra de arbejder. Ambitionen er at finde den rette balance, forblive fokuserede på medarbejdernes trivsel og sikre, at Telenors forretning stadig performer, selvom vi ikke nødvendigvis ses på kontoret hver dag. Medarbejderne får lov til at arbejde hvor og hvordan de vil.

Kig med og bliv inspireret, når vi stiller skarpt på, hvordan en stor multinational virksomhed arbejder og sikrer medarbejdernes trivsel i en hybrid virkelighed, når Mette Eistrøm Krüger, Koncerndirektør HR, Jura og Kommunikation fra Telenor, deler erfaringer og giver et indblik i de udfordringer, der har været – og er - på rejsen.

 

Mette Eistrøm Krüger, Koncerndirektør HR, Jura og Kommunikation, Telenor

 

 

Kl. 10.00 – 10.20: Gentænk kontoret som samarbejdslokation og kulturbærer

Facility Management-cheferne forventer, at der vil være 40 % færre medarbejdere på kontoret i fremtiden!

Transformationen mod den hybride arbejdsplads er i fuld gang. Derfor er FM-chefer landet over i fuld gang med at gentænke den fysiske arbejdsplads. Øverst på agendaen står medarbejdernes efterspørgsel på mere fleksibilitet. På dette indlæg kan du høre hvorfor kontoret skal gentænkes som et sted, hvor medarbejdere mødes for at samarbejde og ‘mærker’ virksomhedens kultur.

Medarbejderne stiller samtidig øgede krav til hjemmearbejdspladsen. Ni ud af ti virksomheder stiller it-udstyr til rådighed til hjemmearbejdspladsen – og ikke så meget andet. FM-cheferne forventer derfor, at medarbejderne i fremtiden vil have øgede forventninger til ergonomi, trivsel og økonomi på hjemmearbejdspladsen.

Samlet set er det klassiske fysiske ‘kontorlandskab’ under kraftig forandring, og ni ud af ti FM-chefer vil implementere nye arbejdspladskoncepter inden for de næste to år. Dette indlæg gør dig også klogere på, hvorfor FM-organisationerne er afventende i forhold til at reducere arealer og i højere grad ser på mulighederne for at justere og optimere det eksisterende kontorareal.

Jens Ellevang, Head of Facility Management & Real Estate, Nordic Baltic Zone - Schneider Electric

 

Kl. 10.20 – 10.40: Det hybride arbejdsliv stiller nye krav ift. trivsel og velvære

Det hybride arbejdsliv stiller nye krav til fx muligheder for den fysiske sundhed og forebygge smerter i kroppen fordi møderne ligger i en perlerække på en snor og der tages ikke hensyn til pauser i on-line-møde-landet. 

Der kan også være udfordringer med at sikre den mentale sundhed og trivsel, for hvordan kan man virkelig vide, hvordan kollegerne har det, når man kun sporadisk ser dem bag en skærm? 

Det har vist sig at nogle ledelsestyper har det ekstra vanskeligt og stressende at håndtere det hybride arbejde, og det skal der være opmærksomhed på. Så hvordan skaber vi opbakning til at vi som arbejdsplads har en kultur som kan være vanskelig at fornemme, når vi så godt som næsten aldrig mødes samtidig? 

 

Regitze Siggaard, Health and Well-being Expert, MAN Energy Solutions

Kl. 10.40 – 11.00: Hvordan arbejder IT med at understøtte IT forretningen?

 

Hvilke nye arbejdsopgaver og krav er der kommet ifbm. den nye måde at arbejde på? Hvordan sikrer man den gode brugeroplevelse i virksomheden og på hjemmearbejdspladsen? Og ikke mindst, hvilke krav stiller en virksomhed som Ørsted til værktøjsunderstøttelse af den nye måde at arbejde på? Det bliver vi meget klogere på, når Sune Sand fra Ørsted deler sine erfaringer i studiet.

 

Sune Sand, Head of Digital Workplace, Ørsted

Kl.11.00 – 11.20: Intelligente bygninger: Sådan transformerer data vores kontorbygninger til digitale laboratorier

Den fysiske kontorbygning er et stationært øjebliksbillede, der ikke kan følge med den hurtige teknologiske udvikling. Derfor skal infrastrukturen i kontorbygningerne gentænkes, så den løbende kan opdateres. Bygningen skal kunne ændres efterhånden, som vi arbejder sammen på nye måder og interagerer med ny teknologi, der ikke var opfundet da fundamentet til bygningen blev lagt.

Den IoT opgraderede kontorbygning kan overvåge og regulere både vandforbrug, temperaturer og ventilation. Men den kloge bygning lærer af de ansattes bevægelsesmønstre og kan forudsige, hvor stort pres der bliver på kantinen senere på dagen, hvor stort behovet for rengøring er – og hvornår inventaret skal skiftes på grund af slid.

Data og programmer er allerede på vej i skyen, så de kan bruges uanset, hvor medarbejderen vælger at arbejde fra. Den digitalisering fuldendes, når væggene også bliver til digitale flader og kan bruges som digitale whiteboards og til videokonferencer. Vi har ikke længere behov for kontorer, men digitale laboratorier, der er åbne for konstante input fra nye deltagere og for medarbejdere, der bringer viden ind udefra. Det kræver en langt mere åben struktur og en arbejdsplads, der er forberedt på at arbejde fysisk og virtuelt.

 

Peter Noe, Program Director, Intelligent Buildings, Atea

Kl. 11.20 – 11.40: Afrunding og debat