Nyhed15-05-2017

Omfattende hackerangreb i Danmark

Danmark er sammen med mange andre lande blevet ramt af et omfattende hackerangreb i løbet af weekenden, hvilket har fået massiv omtale i medierne. Sikkerhed står højest på dagsordenen i Atea, og vi vil i den kommende tid opretholde det nødvendige beredskab for at forhindre angreb og skader hos vores kunder.

Hos Atea IT Outsourcing & Services har vi ikke konstateret kunder, som har været berørte af weekendens angreb.

Hackerangrebet har fået navnet WannaCry og er en Ransomware-virus, der modsat andre typer Ransomware også kan sprede sig selv via internettet og enterprise-netværket. Microsoft har udsendt sikkerhedsopdateringer, der afhjælper sårbarheden i Windows.

Vi følger situationen og trusselsbilledet nøje i samarbejde med vores sikkerhedspartnere, og vi tager de nødvendige forholdsregler for at sikre alle systemer.

Beskyttelse mod hackerangreb og lignende trusler sker på mange niveauer – dels hos kunden selv og dels hos Atea som outsourcing-partner. Ved situationer som denne arbejder vi i Atea IT Outsourcing & Services efter vores fastlagte procedurer for operationel risikostyring. Vi har særligt fokus på, at vi besidder de rigtige informationer, og at vi kan reagere hurtigt på nye trusselsbilleder, som vores kunder er berørte af. Over weekenden blev vores beredskab etableret, så vi er fuldt mobiliseret, og vi har fulgt situationen nøje og om nødvendigt været klar til at gribe ind,” siger Marianne Horstmann, tidl. Senior Vice President, IT Outsouring & Services i Atea.

Få styr på it-sikkerheden - hele vejen rundt