Laddar meny
William Demant Gruppen

Konfigurerede klienter til hele verden på tre dage

William Demant Gruppen er gået over til en centraliseret leveringsmodel af færdigkonfigurerede Lenovo-klienter til hele verden. Gennem sourcing-modellen håndteres nu 12.000 pc’er med en SLA på maksimum tre dage fra bestilling til levering.

 

Da Peter Kryger startede som Manager for DGS Nordic IT Service Desk hos William Demant Gruppen for nogle år tilbage, var der omkring 7.000 ansatte på verdensplan på tværs af gruppens virksomheder, som fx inkluderer Oticon og Sennheiser Communications. I dag er der omkring 12.000 på verdensplan. På grund af den imponerende vækst er målsætningen, at alle understøttende funktioner som fx it skal have så global og centraliseret en tilgang som muligt.

”Vi har i de sidste par år haft en centraliseret proces omkring klientbestillinger i store dele af Europa og Sydafrika, men i takt med, at vi er vokset så meget i resten af verden og fortsat gør det, ville vi gerne centralisere denne del for de mere end 30 lande, vi arbejder i,” fortæller Peter Kryger.

 

Tidligere havde William Demant lokale samarbejdspartnere i hver enkel region. Det gav udfordringer med at overholde de besluttede standarder, og overblikket over licenser var komplekst. Efter en udbudsproces om en global sourcing-løsning af klienter besluttede William Demant at indgå samarbejde med Atea, hvor Lenovo er fast tilkoblet som leverandør og sparringspartner. William Demant er dog ikke bundet til én producent, hvis de skulle ønske at skifte.

 

”Der er en række åbenlyse fordele ved stordrift, fx kan vi opnå langt bedre priser, fordi vi nu har 12.500 enheder at forhandle med. Derudover sikrer vi, at standarden holdes på tværs af regionerne. Jeg kan trække rapporter og se, hvad der bliver leveret og bestilt. Det giver et væsentligt bedre overblik, og det er vigtigt i forhold til den efterfølgende support.”

 

Vil du vide mere om Atea Global Deliveries? Klik her

 

Forecast og bufferlager er nøglen

Et centralt punkt for Peter Kryger og hans team var, at leveringstiden på pc’erne skulle barberes ned til et absolut minimum. Jo længere tid et kontor skal vente på deres pc’er, jo større risiko er der også for tabt eller ikke optimalt arbejde. Det er med andre ord forretningskritisk.

”For at kunne opnå den hurtige leverance på maksimalt tre dage til ét af de mere end 30 lande, hvor vi er til stede i dag, er vi begyndt at arbejde med forecasting for de forskellige regioner. Ud fra regionernes forecast-rapporter opdaterer Atea deres danske bufferlager, så de hele tiden har de efterspurgte pc’er på hylderne. Det har krævet lidt træning for de ansvarlige i regionerne, men jeg synes allerede, at det kører ret godt,” siger Peter Kryger.

 

Helt konkret har Peter Kryger udpeget en ansvarlig for hver region, som så producerer et forecast hver tredje måned. Den regionsansvarlige bestiller også produkterne direkte gennem Ateas webshop. Hos Atea håndterer uddannede danske speditører ordrerne og sikrer, at de kommer til de rette destinationer til tiden.

 

Inden de nye pc’er når de endelige destinationer, er de blevet tilføjet domain, tyverimærket tilpasset regionen, og så har de fået lagt image på.

”Mange steder ude i verden har vi ikke en it-mand. Derfor er det en stor fordel at få leveret pc’erne med image på, så det i princippet er plug-and-play. De skal blot ud af kassen og lades op – det sparer os for rigtig meget tid,” fortæller Peter Kryger.

 

Accelerator for vækst

Den nye leverancemodel er også med til at understøtte den løbende vækst, som William Demant Gruppen driver. Når der opkøbes nye virksomheder, er det let og hurtigt at skubbe gruppens egne standarder ud i alle dele af de tilkøbte virksomheder og koble de nye virksomheder på gruppens interne systemer.

”Hvis vi ikke kunne skubbe vores standarder ud på pc’erne så hurtigt som nu, ville det være en stopklods for vores udvikling. I opkøbsprocesser skal det gå rimeligt hurtigt, og det har vi ikke ressourcer nok internt til at håndtere. Her er det en stor hjælp at have fleksibiliteten gennem sourcing-modellen,” siger Peter Kryger.

 

William Demant Gruppen har netop opkøbt detailkæden Audika i Frankrig med mere end 400 butikker. Det er en del af gruppens strategi om at stå stærkere i de enkelte lande.

”Når vi opkøber nye detailkæder eller virksomheder, overvejer vi altid, om de skal være en del af vores it-system. I tilfældet med den franske kæde, som vi har opkøbt, så kørte de tidligere med Dell-pc’er. Her har vi valgt at få dem ind under vores egen model, hvor vi har 10-12 faste Lenovo-produkter, som de kan vælge imellem. Det gør det lettere at yde support, når de kører med de samme standarder som resten af gruppen,” afslutter Peter Kryger.

 

Peter Kryger og hans team har udover den faste dialog med Atea også en løbende dialog med Lenovo. For eksempel planlægger Peter Kryger direkte med Lenovo, hvilke enheder der skal kobles på ordningen: ”Det var vigtigt for os i vores valg, at vi kunne have den direkte dialog med pc-leverandøren, og det fungerer rigtig fint.”

 

 

William Demant Gruppen

William Demant Gruppen kendetegner sig som en hearing healthcare koncern, der udvikler, producerer samt sælger produkter og løsninger til hørerehabilitering og forbedring af kommunikation mellem mennesker. Gruppens selskaber samarbejder på mange områder og deler i stort omfang også ressourcer og teknologier. I Danmark kender vi bedst Oticon og Sennheiser Communications som nogle af gruppens brands. På tværs af gruppens brands arbejder omkring 12.000 medarbejdere i mere end 30 lande.

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer