Laddar meny
Royal Arctic Line

Forsyningerne SKAL nå frem til Grønlands befolkning

I Grønland er der mange mindre byer og bygder, hvortil der ikke er etableret veje, så alting bliver transporteret med fly eller skib. I de små samfund afhænger folks liv af disse leverancer med fødevarer, medicin, byggematerialer og brændstof, fordi de ikke har nogen anden mulighed for at få forsyninger.

Der er altså meget på spil, og derfor kan de firmaer, der transporterer gods til øen, ikke tillade sig at lave fejl. Royal Arctic Line er ansvarlig for al søtransport af gods til og fra Grønland og udgør dermed en meget vigtig livline for øens befolkning. Da virksomhedens it-infrastruktur begyndte at nå grænsen for sin kapacitet, var medarbejderne nødt til at handle hurtigt for at sikre, at de ydelser firmaet leverer, ikke blev påvirket.

Kast los
Som reaktion på behovet for større og hyppigere laster udvider Royal Arctic Line sin flåde med fem nye skibe, ligesom der bygges en ny havn i Nuuk, og virksomhedens aktiviteter i Aalborg udvides. Som forberedelse på denne forøgelse af aktiviteterne iværksatte virksomheden en analyse af sine it-systemer med henblik på at finde optimeringsmuligheder.

Dragan Kesic, afdelingschef for it hos Royal Arctic Line, forklarer: “Det globale fragtstyringssystem, som er kernen i vores drift, er over 15 år gammelt og i høj grad specialtilpasset til os. Vi udarbejdede en it-køreplan, der havde til formål at reducere risici, fordi forsinkelser eller afbrydelser i de transportydelser, vi leverer, kan have alvorlige konsekvenser for indbyggerne på Grønland, som er afhængige af os.”

Som led i it-planen gik Royal Arctic Line målrettet efter en højere grad af standardisering, hurtigere genopretning efter kritisk nedbrud og mere plads til vækst. Dragan Kesic fortsætter: “Vores eksisterende IBM-servere var aldrig gået ned, men vi frygtede, at hvis de gjorde, kunne det tage op til en dag at komme op at køre igen, og det var alt for lang tid. Vi vurderede, at vi udnyttede næsten 90 procent af kapaciteten i vores it-infrastruktur, og derfor vidste vi, at tiden var inde til gøre noget.”

Udstik kursen
Royal Arctic Line fik instal­leret to Power S814-servere, der blev konfigureret til høj tilgængelighed med IBM PowerHA for at understøtte virksomhedens kritiske fragtstyringssystem og tilknyttede applikationer. Atea og IBM stod for henholdsvis levering
og implementering.

Fuld fart frem
Løsningen giver Royal Arctic Line en række nye muligheder og hjælper virksomheden med at blive klar til udvid­elsen.

“Med de to IBM Power S814-servere på plads kan vi opretholde konstant, uovertruffen service takket være næsten øjeblikkelig genopretning fra kritisk nedbrud. Og det giver ro i sjælen,” understreger Dragan Kesic. “Nu udnytter vi kun 25 procent af platformens kapacitet, så der er masser af plads til at vækste eller ændre vores it-systemer.

Før havde vi fx et delt testmiljø, men nu har vi plads til et dedikeret miljø, hvilket giver os mulighed for at være mere grundige og innovative, når vi afprøver ny software.”
 
Videre i smult vande
Ved at skifte til processorbaserede IBM POWER8-systemer fik Royal Arctic Line styrket sine it-
systemers ydeevne, hvilket forbedrer servicekontinuiteten over for kunderne.

“Den tid, det tager at foretage en sikkerhedskopiering, er faldet fra seks timer til et par minutter, det er en forbedring på over 99 procent,” påpeger Dragan Kesic. “Tidligere var vi nødt til at planlægge sikkerhedskopieringer efter større transporter, men nu bemærker vi ikke engang, at de finder sted! Responstiderne er også faldet, så når brugerne logger på vores systemer, kan de se status for deres forsendelser hurtigere end nogensinde før.”

Afslutningsvis bemærker Dragan
Kesic: “Nogle afsides steder i Grønland modtager kun forsyninger én gang om året, så man kan jo sagtens forestille sig konsekvenserne, hvis vi er forsinkede eller ikke når frem.

Det må bare ikke ske!”

Royal Arctic Line

Royal Arctic Line A/S (RAL) er en shipping- og transportvirksomhed ejet af Grønlands Landsstyre og med hovedkontor i Nuuk i Grønland. Virksomheden transporterer, håndterer og koordinerer leverancer af alle forsyninger til Grønland, herunder fødevarer, tøj, medicin, byggematerialer, forsyninger til entreprenører samt brændstof.

Selskabet, der blev stiftet i 1993, beskæftiger ca. 750 medarbejdere og genererer en årlig omsætning på 897 millioner kroner.

Læs mere om Royal Arctic Line her:
www.royalarcticline.com

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer