Laddar meny
Copenhagen Metro Team

Metrobyggeriet i København – en arbejdsplads med anderledes it-udfordringer

Da byggeriet til udvidelsen af Københavns metro tog sine spæde stik i begyndelsen af 2011, var det essentielt at it-infrastrukturen også blev etableret og sikrede fremdrift i det store projekt. Martin Lauritsen, it-chef i CMT, der er hovedentreprenør bag udvidelsen af Københavns metro, stod derfor med nogle anderledes it-udfordringer, end han tidligere var stødt på i sin it-karriere.

Det kræver sin it, for at få byggeriet til Københavns nye cityring på skinner. Atea har leveret 95% af it-installationerne, som blandt andet omfatter bærbare computere, netværk, printere og printløsning, mobiltelefoner, server og storage samt UPS’ere, der sikrer strøm til kritisk udstyr, når strømmen er nødsaget til at blive afbrudt grundet gravearbejde.”

Et miljø i konstant bevægelse
Metrobyggeriets 22 byggepladser rundt omkring i Københavns byliv betyder en it-infrastruktur, som skal være både fleksibel og robust. Her rykker arbejdspladsen sig bogstaveligt talt, da ting ofte skal flyttes eller skifter plads, hvilket sætter særlige krav til et mobilt it-setup. ”Når vi kommer ind på en byggeplads, så er den første opgave at finde ud af, hvordan vi kan etablere en internetforbindelse, som nemt kan flyttes med kort varsel. På grund af byggeriet kan vi ikke bare trække kabler rundt på kryds og tværs, så her har vi måtte finde andre løsninger, der kunne dække alle hjørner af byggepladsen. Her er radiolinks taget i brug, ikke kun lokalt på byggepladsen, men i enkelte tilfælde også imellem to adresser,” fortæller Martin Lauritsen.

Den dynamiske arbejdsplads betyder også udfordringer for leverancerne af det til tider store og tunge it-udstyr. Det var eksempelvis tilfældet, da CMT forrige år fik installeret en ny printløsning fra HP, hvor printere på 105 kg skulle leveres på 2. sal i et mandskabsskur, hvis placering på byggepladsen ikke altid var tilgængelig for fragtbilen.”

Læs om CMT’s samlede printløsning på tværs af København

En anden udfordring, som var vigtig at imødekomme, var de strømafbrydelser, der kan opstå på en byggeplads. Her er det vigtigt, at maskiner og systemer stadig fungerer. ”Strømmen tages indimellem, fordi man skal flytte store maskiner. Vi har derfor en større UPS installation, som sikrer at blandt andet adgangskontrol, trådløst netværk og printere stadig fungerer under strømafbrydelser.

Ekstra krav til udstyret
Omgivelserne på en byggeplads er ofte ikke optimale for it-udstyr. Her er både masser af støv, fugt, mudder og hårdt betongulv, som sætter ekstra krav til udstyret. Her har Martin været positiv overrasket over særligt de bærbare computere fra Lenovo, som skal kunne holde til lidt af hvert. ”Af vores 180 bærbare computere, som vi har købt gennem Atea, er det indtil videre kun 4 computere, som simpelthen har været for ødelagte til reparation. Det er ganske få, når man tænker på de omgivelser og forhold, som de til daglig udsættes for,” siger Martin Lauritsen.

Også i forhold til it-sikkerheden har CMT taget nogle særlige forholdsregler, da mange forskellige personer og gæster besøger byggepladserne og skal have adgang til trådløst netværk og benytte sig af printere. Samtidig er der mange fortrolige dokumenter og konstruktionstegninger, som ikke må havne i de forkerte hænder. Da CMT udskiftede deres printløsning, var det derfor vigtigt, at sikkerheden forblev i top, samtidig med at man nu nyder godt af andre fordele ved det nye setup fra HP. ”Vi valgte at skifte hele vores printløsning ud til en leaset model hos Atea for godt halvandet år siden. Det betyder, at vi i dag har ens printere, central styring, automatisk tonerbestilling, og så sparer vi 30 procent i strøm på årsbasis,” fortæller Martin Lauritsen.

Hold det simpelt – og fleksibelt!
Martin har haft fokus på at have godt udstyr, som kunne holde byggepladsen kørende fra dag til dag uden smarte features med tekniske udfordringer, som krævede mange ressourcer af it-afdelingen. ”Da jeg kom til det her projekt, var det vigtigt at vi fra start af fandt de rigtige løsninger. Løsninger som gjorde, at vi kunne komme videre med byggeriet, og det ikke gik i stå på grund af it-mæssige problemer.” 

Fleksibilitet og skalerbarhed har derudover været afgørende, da Martin og kollegerne fra start ikke kunne forudsige de konkrete behov for eksempelvis server og storage. Her valgte man en skalerbar løsning fra HP storage, som tilpasses behovet, efterhånden som mere data akkumuleres. ”Vi er en stor virksomhed, som genererer en masse data, så det har været vigtigt at kunne skalere vores storage-løsning op efter behov,” fortæller Martin Lauritsen, der indtil videre har mere end 20 TB data lagret i et fysisk setup på hovedkontoret.

En synlig og usynlig it-afdeling
Med i alt 25 lokationer rundt omkring i København kan it-afdelingen ofte virke langt væk. Derfor har Martin og teamet gjort en stor ære i at være tilstede på byggepladserne og gøre opmærksom på deres arbejde. Modsat er det samtidig ønskescenariet for dem, når der ikke er brug for deres hjælp på byggepladserne: ”Vores mål er i sidste ende at gøre os selv arbejdsløse, for så længe vi ikke bliver tilkaldt, må det betyde, at det hele kører, som det skal, og det betyder jo, at hele arbejdet med metroen kan fortsætte ufortrødent,” slutter Martin Lauritsen.

Copenhagen Metro Team

Copenhagen Metro Team er hovedentreprenør og har vundet opgaven med at opføre stationer og bygge tunneller til udvidelsen af metronettet i København med den nye Cityring, som skal være færdig i 2019.

260 fastansatte og 2.550 løbende ansatte teknikere, ingeniører og specialister arbejder i fællesskab frem mod målet.

Metroprojektet er det største nuværende konstruktionsprojekt af sin art i Europa og samtidig det største anlægsprojekt i København siden Christianshavn i 1600-tallet.

Martin Lauritsen to råd til andre, der skal have ny printløsning:

”Kend dine behov, og keep it simple! Hvis du kender dine printbehov i detaljen, så kan du samtidig sætte fokus på de udfordringer, der må komme – og dermed komme dem i forkøbet. Fordelen ved at holde løsningen simpel giver måske sig selv, men nogle gange kan man blive forelsket i en ny smart feature, som i sidste ende kan ende med at komplicere løsningen, fordi din organisation ikke matcher featuren – ligesom ved vores tonerlevering. Her må man være realistisk og bruge sin energi de rette steder.”

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer