Laddar meny
Copenhagen Metro Team

Samlet printløsning på tværs af København

Copenhagen Metro Team – hovedentreprenør på udvidelse af metroen i København – har med succes valgt en samlet printløsning til de 24 adresser, firmaet arbejder på. Sparet strøm, færre supportsager og bedre service på maskinerne, gør hverdagen lettere for it-teamet.

Når de 354 tons tunge og næsten seks meter brede tunnelboremaskiner arbejder under Københavns gader og stræder for at konstruere den nye metro til hovedstaden, så ligger der rigtig mange timers forberedelse bag. Ingeniører, borebisser og andre ansatte på de 22 byggepladser arbejder med store konstruktionstegninger, som løbende bliver finjusteret, så projektet kan følge planen og sikre den nødvendige præcision.

Konstruktionstegningerne bliver printet lokalt ude på byggepladserne, og det kræver sit både af printerne samt den medfølgende service og tonerlevering. Så da Copenhagen Metro Team stod med godt 50 forældede og forskellige printere, der begyndte at svigte på skift, blev det besluttet at finde en ny løsning. En beslutning, de i dag er meget tilfredse med.

”Siden den nye løsning blev implementeret, har vi ikke haft en eneste supportsag,” siger Martin Lauritsen, der er IT Manager hos Copenhagen Metro Team, med lidt overraskelse i stemmen og fortæller videre: ”Alle er tilfredse med løsningen. Vi hører stort set ingenting fra byggepladserne om printerne, og det gjorde vi tidligere. Det er meget positivt.” Copenhagen Metro Team havde købt deres tidligere printere i takt med at byggepladserne blev oprettet. Det betød, at der var mange forskellige printertyper at vedligeholde, og der var ikke noget system for tonerbestilling. I sidste ende gav det Martin Lauritsen og hans kollegaer en hel del praktisk arbejde med vedligehold og udskiftning af tonere – for ikke at tale om, at printerne skulle opdateres enkeltvis, hvis de skulle konfigureres eller softwareopdateres.

”Vi valgte at skifte hele vores printløsning ud til en leaset model hos Atea for godt et år siden. Det betyder, at vi i dag har ens printere, central styring, automatisk tonerbestilling og så sparer vi 30 procent i strøm på årsbasis,” siger Martin Lauritsen, der er IT Manager hos Copenhagen Metro Team. 

Levering af 105 kg printer i en mudderpøl

I forbindelse med byggeriet af metroen bliver der gravet tre millioner tons jord væk under København. Det betyder, at byggepladserne på regnfulde dage kan være meget våde og beskidte. Samtidig er trapperne op til håndværkerbarakkerne ikke konstrueret til at kunne bære de 105 kg, som en printer vejer. Forud for de nye printeres ankomst var der derfor bekymring om, hvordan de skulle komme på plads.

”Vi blev positivt overraskede, for installeringen af de nye printere gik faktisk over al forventning. Der var kun en enkelt eller to lokationer, hvor en chauffør måtte komme igen dagen efter. Vi brugte kraner og gaffeltrucks ude på destinationerne til at få dem ind i barakkerne. Samtidig med, at de nye printere blev sat op, tog Atea de gamle printere med tilbage. Super enkelt og nemt for os,” forklarer Martin Lauritsen.

Ude på byggepladserne har printerne fået et rum for sig selv i barakkerne for at mindske, at støv og skidt kommer for meget i kontakt med maskinerne. I printerrummet er ligeledes et bord, hvor de ansatte kan diskutere byggetegningerne og efterfølgende scanne eventuelle rettelser og sende dem retur til tegnestuen.

Konfigurering med et klik

Da printerne ankom på de forskellige byggepladser, var de konfigureret af Atea til de forskellige behov, der er på hver enkelt byggeplads. Når der løbende kommer ændringer til konfigurationerne eller softwareopdateringer, så klarer it-teamet det nemt selv, da alle printere kan styres fra centralt hold.

”Det er meget nemmere at administrere. Nu kan vi med en enkelt afkrydsning i styringsværktøjet Web Jetadmin sikre, at sikkerhedsindstillingerne står korrekt på alle 49 HP multifunktionsprintere i stedet for at skulle igennem dem enkeltvis. Det er guld værd.”

Samtidig slipper it-teamet for ugentligt at skulle bestille nye tonere og udskifte de gamle. Noget de før i tiden brugte op til seks timer på om ugen. De nye printere bestiller nemlig selv tonere via Atea, når de løber tør. Tonerne bliver herefter leveret på hovedkontoret i Ørestaden, fordi en adresse på en byggeplads ikke bare er en adresse, som man kender det fra et firmadomicil. Adgangsveje og indgange ændrer sig fx løbende, efterhånden som byggeriet skrider frem.

Med den nye løsning har Copenhagen Metro Team fået 49 ens HP multifunktionsprintere, der er fordelt på 24 adresser, hvor de 22 er byggepladser. Løsningen er leaset med en fast månedlig ydelse, hvor Copenhagen Metro Team efter de første to år af aftalen har mulighed for løbende at returnere printerne, når byggepladserne lukker ned. Udvidelsen af metroen skal være afsluttet i 2019. 

Printere går ikke hackernes næse forbi

Printere er historisk et overset stykke hardware i forhold til sikkerhedstrusler som fx hackere, der bliver dygtigere og dygtigere. Ligesom det meste andet hardware er printerne en del af netværket i de fleste organisationer, og dermed er der adgang til data. Det har Martin Lauritsen fra Copenhagen Metro Team ekstra fokus på netop nu – han har senest været med Atea og HP i Barcelona og se HP’s innovationscenter, hvor der blev stillet skarpt på netop dette emne.

”Vi har mange muligheder for at sikre os, fx kan vi tilkoble den digitale signatur på de nye printere, og vi kan vælge helt at fjerne den USB-port, som alle printerne er udstyret med. Det er nogle af de overvejelser, som vi går med netop nu for at højne sikkerheden.”

Copenhagen Metro Team har i dag Pull-Print. Det er udover at være miljøvenligt også mere sikkert, fordi de ansatte skal benytte en personlig PIN-kode for at få deres print ud af maskinen. Derudover flyder der aldrig fortrolige dokumenter ved printeren, som kunne havne i de forkerte hænder.

Copenhagen Metro Team er lige nu i proces med at tilføje en ny sikkerhedsløsning, HP JetAdvantage Security Manager, til deres printløsning. Løsningen vil blandt andet give mulighed for at udstede certifikater i overensstemmelse med virksomhedens it-politik, automatisk overvåge sikkerheden og fysisk sikre harddisken i maskinen. En anden effektiv feature er, at printere med sikkerhedsløsningen automatisk vil reboote maskinen i tilfælde af hacker-angreb eller andre atypiske hændelser.

Copenhagen Metro Team

Copenhagen Metro Team er hovedentreprenør og har vundet opgaven med at opføre stationer og bygge tunneller til udvidelsen af metronettet i København med den nye Cityring, som skal være færdig i 2019.

260 fastansatte og 2.550 løbende ansatte teknikere, ingeniører og specialister arbejder i fællesskab frem mod målet.

Metroprojektet er det største nuværende konstruktionsprojekt af sin art i Europa og samtidig det største anlægsprojekt i København siden Christianshavn i 1600-tallet.

Martin Lauritsen to råd til andre, der skal have ny printløsning:

”Kend dine behov, og keep it simple! Hvis du kender dine printbehov i detaljen, så kan du samtidig sætte fokus på de udfordringer, der må komme – og dermed komme dem i forkøbet. Fordelen ved at holde løsningen simpel giver måske sig selv, men nogle gange kan man blive forelsket i en ny smart feature, som i sidste ende kan ende med at komplicere løsningen, fordi din organisation ikke matcher featuren – ligesom ved vores tonerlevering. Her må man være realistisk og bruge sin energi de rette steder.”

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer