Nytænkning skal gøre danske sejlere til verdens bedste

2017-06-19

Atea er hovedsponsor for en ny, slagkraftig sejlsportsliga, der skal få danske elitesejlere op i sejlsportens Champions League.

De tider hvor Paul Elvstrøm, Danmarks mangedobbelte OL-guldvinder, kunne slippe morgenavisen og spadsere ned i sin Finnjolle nogenlunde forvisset om, at hans talent og sublime teknik ville få ham først over målstregen, er forbi.

 

I dag er de danske topsejlere udstyret med teknologi på vandet, som minutiøst indsamler værdifuld data. Pulsmålere følger sejlernes stressniveau i matchracets kritiske faser. Bådenes hastighed og mærkerundinger bliver GPS-tracket og efterfølgende holdt op imod den optimale sejlføring i forhold til vindforholdene. Selv sejlernes vægt og den optimale kilo-fordeling på båden bliver analyseret ned til mindste detalje.

 

Men ifølge projektleder i den tre år gamle sejlsportsliga, Peter Wolsing, gør data det ikke alene. Timelange træningspas i bådene, i al slags vejr, hvor besætningens bevægemønstrer i rulle- og stagvendingerne bliver perfektioneret til hudløshed, er et minimumskrav i dag. 

 

 

 

Det internationale niveau bliver hele tiden hævet, så hvis vi ikke følger med, får vi tæv

Peter Wolsing, projektleder i Sejlsportsligaen.

 

 

 

Sejlsport som publikumsmagnet
Sejlsporten har i mange år haft svært ved at tiltrække og fastholde unge i alderen fra 16-25+. Talentmassen bliver med andre ord mindre, mens gennemsnitsalderen i konkurrencebådene bliver højere og højere.

 

Alt dette skal Sejlsportsligaen, som Atea er hovedsponsor for, gøre op med - én gang for alle. Ifølge projektleder i ligaen, Peter Wolsing, er Sejlsportsligaens nye, banebrydende konkurrenceformat allerede i fuld gang med at revitaliserer dansk sejlsport på en række kerneområder. Først og fremmest er der blevet gjort op med sejlsport som en ’publikumsfjendtlig’ sportsgren.

 

”Alle ligasejladserne forgår tæt inde på land eller i havneindløb, så publikum tydeligt kan se, hvad der foregår. Derudover optager droner og både med påsatte kameraer direkte fra konkurrencerne. Filmene klipper vi efterfølgende sammen og viser på de sociale medier,” siger Peter Wolsing.

 

Og noget tyder på at det nye, kystnære koncept sammen med den offensive SoMe-strategi virker efter hensigten. Ligasejladserne i Sejlsportsligaen kan på gode dage samle flere tusinde ’followers’ – live på land eller online på de sociale medier hjemme i sofaen.

 

Voldsom fart og klubfølelse
Fra kysten eller online kan tilskuerne se ligabådene buldre ned ad langsiderne med en topfart på omkring 20 knob eller det, der svarer til små 40 km/t. Den voldsomme fart i ligaens topmoderne J/70-både stiller store krav til besætningerne. Derfor varer hver sejlads kun 12-15 minutter, hvorefter de sejlende besætninger bliver skiftet ud.

 

Ifølge Peter Wolsing øger det dynamiske rotationsprincip publikumsoplevelsen, samtidig med at fokus bliver lagt på de deltagende 18 sejlklubber i 1. division frem for besætningerne eller enkeltpersoner.

 

”Vi har ladet os inspirere af håndbold- fodboldklubbernes stærke klubfølelse. Når fokus ligger på, at det er sejlklubber, der sejler mod sejlklubber, øger det muligheden for at engagere klubbens medlemmer over en bred front,” siger Wolsing.

 

Opbygningen af stærke klubidentiteter er således et grundelement i Sejlsportsligaen. Fx hedder de forsvarende mestrer fra Frederikshavns Sejlklub i dag Frederikshavn Seahawks.

 

Dialog med Danske Spil
Peter Wolsing fortæller, at konceptet for Sejlsportsligaen nu er så fasttømret, at ligaen er på vej ind i en ny fase, der både skal gøre ligaen mere profitabel og ligaens besætninger endnu mere konkurrencedygtige internationalt.

 

”Vi tænker hele tiden over, hvordan vi kan nå ud til endnu flere danskere ved at udvikle vores medie-setup. Derudover indgår vi i en dialog med Danske Spil, der på sigt skal gøre det muligt at spille på sejlklubberne op til og under ligasejladserne.”

 

Selv kalder Peter Wolsing planerne for en ”kommercialisering af Sejlsportsligaen” – vel at mærke en kommercialisering, der skal gøre danske sejlsportsudøvere til de bedste i verden.

 

 

 

Tre hurtige: Derfor er Atea hovedsponsor for Sejlsportsligaen

Mikkel Drucker, Senior Vice President of Marketing/Digital Market:

Hvorfor lige et sponsorat af Sejlsportsligaen?
”Hos Atea har vi en klar ambition om at gøre Danmark til digital verdensmester. Den målsætning går hånd i hånd med Sejlsportsligaens målrettede arbejde for at gøre Danmark til verdens bedste sejlsportsnation.”

Hvad får Atea ud af sponsoratet?
”Selvom udgangspunktet ikke er ens, kan Atea og Sejlsportsligaen sagtens lære af hinanden. I begge tilfælde er der lagt en klar strategi, der vil gøre os til de bedste på hver vores felt. Vi identificerer os også med Sejlsportsligaens vilje til at redefinere den gængse opfattelse af, hvad sejlsport er. På samme måde er vi - som Danmarks største it-virksomhed - hele tiden nødt til at justere den grundlæggende fortælling om digital transformation. Simpelthen fordi udviklingen går så hurtigt.”

Er der nogle synergi-effekter mellem Atea og Sejlsportsligaen?
”Digitalisering og optimering af forretningskritiske processer er vores passion, og vi gør en forskel for vores kunder hver dag. Det er vi stolte af. Derfor er det også virkelig inspirerende at se, hvordan datadrevet optimering inden for sejlsport er med til fremelske sublime præstationer i et barsk og uberegneligt miljø. Samtidig ved vi, at menneskene bag Sejlsportsligaen brænder for- og tror på projektet. Den historie vil vi gerne være en del af.”

 

 

 

Fakta om Sejlsportsligaen
  • Atea er hovedsponsor for Sejlsportsligaen
  • 2014 var Sejlsportsligaen første sæson
  • Sejlsportsligaen er en turnering for 36 sejlklubber – fordelt på 1. og 2. division
  • Fra 2018 også en ungdomsliga
  • Der er seks både på banen ad gangen
  • Hver sejlads varer 12-15 minutter
  • Se mere på: http://sejlsportsligaen.dk/ samt på Facebook og Instagram