Pressemeddelelse 21-06-2016

Vedrørende dagens politiaktion

Atea er bekendt med, at politiet i dag har sigtet en række offentlige medarbejdere hos enkelte af Ateas kunder.

Ballerup, den 21. juni 2016: Siden juni 2015 har Atea haft et omfattende samarbejde med SØIK, også om de forhold, som dagens sigtelser omfatter. Parallelt med dette samarbejde har Atea gennemført egne omfattende interne undersøgelser, som har afdækket brud på Ateas interne retningslinjer. Det drejer sig om ydelser til en række kunder, handlinger som nogle få tidligere ledende medarbejdere er ansvarlige for. De tidligere ledende medarbejdere er sigtede i Region Sjælland-sagen og er ikke længere ansat i Atea.

Atea understreger, at det er op til myndighederne at afgøre, hvorvidt disse brud på Ateas retningslinjer også udgør brud på dansk lovgivning.

Atea har nultolerance over for bestikkelse. Virksomhedens interne etiske retningslinjer er blevet opdaterede, og alle medarbejdere er blevet eksamineret i dem. Atea har også skærpet kontrolrutiner for udgifter til kundearrangementer og gaver, samt forbedret varslingssystemet, så det er nemt for medarbejdere at rapportere eventuelle brud på Ateas etiske retningslinjer.