Pressemeddelelse 26-04-2016

Atea fortsætter fremgang inden for software- og datacenterløsninger

Atea kan i 1. kvartal 2016 præsentere fortsat vækst på kerneområder som datacenterdrift og softwaresalg, og kvartalets nedgang i omsætning i forhold til 2015 skyldes et ekstraordinært, stort broker-salg af mobiltelefoner til udlandet sidste år. Resultaterne stemmer overens med strategien, og Atea følger planen for 2016.
Atea - Vi bygger Danmark med it

Ballerup, den 26. april 2016 – Atea Danmarks omsætning for første kvartal 2016 endte på DKK 1.399 millioner, en nedgang på 10,2 procent sammenlignet med samme kvartal 2015. Driftsresultatet (EBITDA) udviste en nedgang på 27 procent og endte på DKK 57,5 millioner mod 78,7 millioner året før.

”Nedgangen i omsætning og driftsresultat skal ses på baggrund af et ekstraordinært, stort broker-salg på et trecifret millionbeløb i første kvartal i fjor. Ser man bort fra denne enkeltstående post på mobiltelefoner til udlandet, har vi fastholdt omsætningsniveauet. Kvartalets resultater er som vi havde forventet og i overensstemmelse med strategien for Atea i Danmark. Med den bredt omtalte Region Sjælland-sag, som vi har været påvirket af siden sidste sommer, forventer vi ikke, at 2016 bliver et væksteventyr for Atea i Danmark. Det tager tid at komme ovenpå igen, og vi er klart på rette vej,” siger administrerende direktør Morten Felding, Atea Danmark.

Vækst i software og datacenter

Atea oplever fortsat solid fremgang på softwareområdet. Store dele af det offentlige Danmark sender i øjeblikket alle Microsoft-licensaftaler i udbud. Atea har vundet 89 procent af den omsætning, der indtil videre har været i udbud.

”De store markedsandele på software skal vi udnytte til fælles fordel for Atea og vores kunder i den kommende tid. Ud over indkøb af software licenser har vores kunder mange fordele at hente ved at forvalte licenserne bedre og billigere. Software asset management er en af Ateas absolutte spidskompetencer og et område, som vi har store forventninger til,” siger administrerende direktør Morten Felding, Atea Danmark.

Også på markedet for datacenter oplever Atea kraftig vækst og vinder store markedsandele. Det skyldes hovedsageligt, at Atea Datacenter, der blandt andet leverer end-to-end-løsninger inden for server- og storageløsninger, har samlet landets stærkeste kompetencer inden for både hardware, software og rådgivning.

Atea-koncernen går frem på alle forretningsområder

Den samlede Atea-koncern, der beskæftiger 6.800 medarbejdere i 89 byer i Norden og Baltikum, havde i første kvartal 2016 en samlet omsætning på NOK 7.246 millioner, en vækst på 11,5 procent sammenlignet med første kvartal 2015. Atea i Danmark står for 24 procent af koncernens omsætning. EBITDA steg med 3,6 procent til NOK 209 millioner.

Nordens største it-leverandør kan således præsentere kraftig vækst inden for alle koncernens forretningsområder: Hardwareomsætningen steg med 8,6 procent, software med 18,0 procent, og services voksede med 12,3 procent.

Kvartalsregnskab for Atea Danmark Q1 2016

Atea Danmark A/S