Nyhed03-03-2017

Tidligere Atea-ledere tiltalt

Anklagemyndigheden har den 2. marts rejst tiltale i Region Sjælland-sagen, der omhandler mulig bestikkelse og underslæb i perioden 2009-2014. Atea Danmark er blandt de tiltalte.

Atea Danmark er blevet tiltalt, fordi selskabet som juridisk person hæfter for handlinger begået af medarbejdere eller tidligere medarbejdere i selskabets tjeneste. En gruppe medarbejdere, som ikke længere er i Atea, er blevet tiltalt i sagen, derfor har Atea også modtaget en tiltale.

”Jeg ønsker at beklage på vegne af Atea. Atea har nultolerance over for korruption, og det er mit ansvar som koncernchef at sikre, at Atea Danmark er et trygt selskab at samarbejde med. Atea har derfor siden juni 2015 samarbejdet med den danske anklagemyndighed (SØIK) i forbindelse med den pågående efterforskning, og vi har også gennemført vores egen interne efterforskning. Derudover har vi styrket vores interne kontrolrutiner for at gøre vores yderste for, at dette ikke skal kunne ske igen,” siger koncernchef Steinar Sønsteby.

I det forgangne halvandet år har Atea gennemført grundige interne undersøgelser og i samarbejde med Deloitte indført et omfattende compliance-system af international standard, som alle Ateas 6.800 medarbejdere i Norden og Baltikum er blevet eksamineret i. Alt sammen for at sikre, at enkeltpersoner ikke fremadrettet kan forbryde sig mod Ateas regler og etiske retningslinjer.

Atea i Danmark har også gennemført en self-cleaning proces, der opfylder kravene til leverandører til det offentlige. En tilfredsstillende self-cleaning sikrer mod automatisk udelukkelse fra offentlige udbud i tilfælde af tiltale og eventuel dom.

Du kan læse børsmeddelelsen fra Atea her.